Iintimidatie en dreigen als je niet op zondag wilt werken

Hier kan je naar hartenlust vragen stellen, discussies openen of reageren
tommy95
Berichten: 87
Lid geworden op: 28-10-2010 18:56

Iintimidatie en dreigen als je niet op zondag wilt werken

Bericht door tommy95 » 04-04-2014 18:59

Regio Noord (Drachten) gaat over tot openstelling op zondag.
Volgens de VGL CAO kan de werknemer niet worden verplicht tot het werken op zondag.

En jawel hoor daar begint het intimideren en dreigen weer.
Wil jij niet op zondag werken?
Dan kan ik je niet op dit filiaal gebruiken was de letterlijke tekst van mijn DL.

Dan ga ik een overplaatsing voor je regelen. Zodat een collega die wel op zondag wil werken naar dit filiaal kan.
Uiteraard hoeft het zover niet te komen als jij gewoon op zondag wilt werken.

Toen ik bleef volhouden niet op zondag te willen werken, conform mijn recht in de CAO.
Kwam het volgende dreigement, dan ga ik dit bespreken met de Verkoopleider, hij wil dat alle medewerkers op zondag werken, en dat geldt ook voor jou.
Je hoort wel wanneer je word overgeplaatst.

In ons filiaal wilde in 1e instantie niemand op zondag werken. Maar alle betreffende collega's hebben eenzelfde gesprek gehad met de DL.
Uit pure ANGST hebben onderwijl 2 ingestemd. Dit gaven zij na het gesprek ook volmondig toe.

Ik ben onderwijl bijna klaar, ik ben naarstig op zoek naar een andere baan, want als dit zo doorgaat sla ik vandaag of morgen iemand op zijn neus en ik verlaag mij niet tot het ALDI niveau.

Hoe jammer ook, want het werk is fantastisch, maar de leiding?
Breek me de bek niet open. Dat dit allemaal kan in Nederland?

Ik hoop dat velen met mij blijven weigeren op zondag te werken, want realiseer je goed.... Als je een aantal maal op zondag hebt gewerkt kun je wettelijk gezien daarna niet meer weigeren, en mag de Aldi je elke zondag inzetten. Ik hoor veel collega's dat ze het wel een tijdje willen proberen. Maar hou bovenstaande dan goed in acht.
pierewiet
Berichten: 20
Lid geworden op: 26-09-2010 12:53

Bericht door pierewiet » 07-04-2014 15:40

Zie het positief Tommy
Jullie zijn de laatste die op zondag opengaan
Als je bij een collega supermarkt had gewerkt had je dat al jaren op zondag gedaan.

Iedereen is open op zondag, wil de aldi open? Ik denk het niet maar ze Moeten wel meedoen.

En ja je hoeft niet te werken op zondag, maar de winkel moet toch open en dat gaat gebeuren met mensen die wel willen. Dus wordt je geruild.
Niks persoonlijks een logische zakelijke beslissing.
Als je een andere baan zoekt in het supermarktwezen zal je ook op zondag moeten werken,
Ik denk dat alle bedrijven eerdaags op zondag open gaan welkom in de 24/7 economie.
geen
Gaby
Berichten: 83
Lid geworden op: 27-10-2010 16:35

Bericht door Gaby » 08-04-2014 16:26

Niet alleen op zondag zijn we open.

Zelfs Paasmaandag, Koningsdag, Hemelvaartsdag en 2de pinksterdag zijn we open. Paasmaandag vind ik nog wel de ergste! Vorig jaar waren ook al filialen open en er was helemaal niks te doen. Voordeel voor het personeel is de 200% en wanneer je recht hebt op B uren komen die er nog bij ook.

Zo krijg ik op Koningsdag maar liefst 28 uur betaald, ben meteen bijna klaar voor die week :)

Ik moet hier bij vertellen dat ik het in bv Roermond nog niet heb meegemaakt dat er mensen werden gedwongen. Er zijn mensen uit verschillende filialen die dan wel willen werken. Zo zou het overal moeten gaan
"FNV KADERLID ALDI"
tommy95
Berichten: 87
Lid geworden op: 28-10-2010 18:56

Bericht door tommy95 » 08-04-2014 19:18

@Pierewiet, met alle respect, jouw reactie kan ik niet serieus nemen.

@Gaby Ik ben het helemaal met jou eens. Open op zondag prima, maar dan alleen dat personeel inzetten wat zelf op vrijwillige basis heeft aangegeven hier geen bezwaar tegen te hebben.

Maar in Noord (Drachten) gaat het weer op de bekende Aldi wijze.
Als jij niet....... dan zullen er represailles volgen.

Overigens is de Aldi er alles aan gelegen om de 200% betaling uit de CAO te krijgen. En dan is het opeens een normale werkdag geworden zonder extra beloning.

En dan doet de Aldi het precies zo zoals we het nu van de zaterdagen kennen. 4 zondagen in een maand werken. En wij weten allemaal dat dit geen verzinsels zijn.

Wij kennen de Aldi allemaal goed genoeg om te weten dat het een kwestie van tijd is dat dit werkelijkheid word als we het klakkeloos accepteren.
Leve de overlegstructuur van de Aldi.
kater
Berichten: 158
Lid geworden op: 25-09-2010 09:00

Bericht door kater » 09-04-2014 08:09

Tommy 95 Het weg laten vallen uit de CAO van de toeslagen is niet iets wat Aldi heeft bedacht. Dit komt zeer zeker af van de ondernemers welke ook het eerst op zondag open gingen. Ja en inderdaad er is geen goede CAO van de grond te krijgen op het moment, dus trek maar je eigen
conclusie. Aldi is maar een klein concern als het om de CAO onderhandeling gaat. Maar het is nog steeds van belang dat we samen sterk staan als vakbond om op te komen voor een goede CAO en niet alles maar accepteren.
Halfwas
Berichten: 16
Lid geworden op: 28-12-2010 16:46

Bericht door Halfwas » 10-04-2014 22:19

Gaby, wat zijn B uren en hoe kom je op Koningsdag aan 28 werkuren?
Gaby
Berichten: 83
Lid geworden op: 27-10-2010 16:35

Bericht door Gaby » 11-04-2014 09:12

B uren zijn bijzondere uren. Deze krijg je bijvoorbeeld op een feestdag zonder deze te werken. Bv Koningsdag.....heb je vanaf die zaterdag van de 12 voorgaande zaterdagen minimaal 6 zaterdagen gewerkt dan krijg je je gemiddelde uren doorbetaald.
In mijn geval is dit 9,3 ( ik werk bijna elke zaterdag)

Op Koningsdag geldt vrijwilligheid om te werken. Ik werk wel, en krijg daarom 200 % Weer 9,3 x 2= 18,6 En dan mijn B uren er dus bij....tatatataaaaa! Ben meteen bijna klaar :)

Hoop dat het duidelijk is :D
"FNV KADERLID ALDI"
pierewiet
Berichten: 20
Lid geworden op: 26-09-2010 12:53

Bericht door pierewiet » 11-04-2014 11:01

Kijk eens naar gaby tommy.

Zie het positieve blijf niet hangen ik klaaggedrag.
Verdiep je een beetje in het cao.
Zo makkelijk Aldi als schuldige te zien
geen
pierewiet
Berichten: 20
Lid geworden op: 26-09-2010 12:53

Bericht door pierewiet » 13-04-2014 19:33

Goed uitgelegd gaby
Ik heb mijn dl vriendelijk bedankt ik wil niet werken op koningsdag
En wat denk je ???

Geen probleem hoor
geen
EEN FL
Berichten: 122
Lid geworden op: 12-06-2011 09:31

Iintimidatie en dreigen als je niet op zondag wilt werken

Bericht door EEN FL » 15-04-2014 22:39

Het is inderdaad op vrijwillige basis werken.
Ook in Best BV.
Wij moesten wel s`morgens open, maar dat is wel begrijpelijk, want wij vinden ook dat je niet op een vrijdag of zaterdag de gehele dag dicht kunt.
Dus FL. Pierewiet, als ik het goed begrijp vond je assistent het niet erg om te werken, want ik neem aan dat jij ook minimaal een halve dag open moest.

SAMEN STERK VOOR GOED EN EERLIJK WERK en GENOEG IS GENOEG.
EEN FL
Plaats reactie