Brief van de arbeidsinspectie

Hier kan je naar hartenlust vragen stellen, discussies openen of reageren
Plaats reactie
lidl
Berichten: 47
Lid geworden op: 11-02-2011 17:05

Brief van de arbeidsinspectie

Bericht door lidl » 20-10-2013 15:12

1
Geachte …….,
In de periode Juni t/m Augustus 2013 is er een klacht over arbeidsomstandigheden onderzocht
in uw onderneming. Het onderzoek is uitgevoerd in zowel het distributiecentrum (DC) als in
enkele filialen.
Hierbij is nagegaan of aan een aantal wettelijke bepalingen op het gebied van
arbeidsomstandigheden werd voldaan. Tijdens de inspecties zijn overtredingen geconstateerd.
Naar aanleiding hiervan heb ik, op basis van mijn bevoegdheid op grond van artikel 27 van de
Arbeidsomstandighedenwet 1998 (Arbowet), het voornemen u de hieronder, na de
overtredingen genoemde eisen te stellen met betrekking tot de wijze waarop de Arbowet en
het Arbeidsomstandighedenbesluit (Arbobesluit) moeten worden nageleefd.
“Uit de van u ontvangen documenten, de werkplekinspecties en de gevoerde gesprekken op de
hoofdvestiging van uw bedrijf en bij een aantal filialen, is gebleken dat:
A. U de risico’s met betrekking tot psychosociale arbeidsbelasting (PSA) niet heeft
onderzocht in het kader van de RI&E en dat u onvoldoende maatregelen heeft getroffen
om psychosociale arbeidsbelasting (PSA) van uw medewerkers te voorkomen, of – indien
dat niet geheel mogelijk is – zoveel mogelijk te beperken. Het betreft hierbij met name
psychosociale arbeidsbelasting, die veroorzaakt wordt door een te hoge werkdruk en
door interne ongewenste omgangsvormen. Dit is een overtreding van artikel 2.15 1e en 2e
lid van het Arbobesluit en artikelen 5 en 3 lid 4 van de Arbowet.
B. U onvoldoende maatregelen heeft getroffen om te hoge fysieke belasting waaraan uw
werknemers worden blootgesteld te voorkomen, of – indien dat niet geheel mogelijk is –
zoveel mogelijk te beperken. Gebleken is dat werknemers aan een te hoge fysieke
belasting worden blootgesteld en zij hierdoor een gerede kans op gezondheidsschade
lopen. Dit is een overtreding van artikel 5.3 en 5.5 van het Arbobesluit.
Deze overtredingen worden hieronder nader toegelicht:
Psychosociale arbeidsbelasting:
Werkdruk:
1. Er ontbreekt voor uw hele bedrijf een actuele, deugdelijke en volledige inventarisatie van
het risico werkdruk in het kader van de RI&E. Tevens ontbreekt hierdoor een verdiepend
onderzoek naar de werkdruk in die bedrijfsonderdelen of functies, waarin de werkdruk
blijkens de RI&E een reëel risico vormt. Ook ontbreekt in uw bedrijf de implementatie van
doeltreffende maatregelen, gevolgd door een evaluatie van de aanpak van de werkdruk en
de effecten van de getroffen maatregelen.
2. U geeft onvoldoende voorlichting en instructies aan uw leidinggevenden en medewerkers
over de risico’s die zijn verbonden aan een te hoge werkdruk en over de maatregelen die
door de organisatie zijn getroffen en die door hen zelf getroffen moeten worden om een te
hoge werkdruk te voorkomen.
2
Als bijlage is opgenomen: Toelichting Werkdruk
Ongewenste omgangsvormen:
3. Er ontbreekt voor uw hele bedrijf in het kader van de RI&E een actuele, deugdelijke en
volledige inventarisatie en evaluatie met betrekking tot het PSA risico “interne
ongewenste omgangsvormen”. Hierdoor ontbreekt ook de implementatie van
doeltreffende maatregelen, gevolgd door een evaluatie van de aanpak van interne
ongewenste omgangsvormen, waaronder de effecten van de getroffen maatregelen.
4. De functionaris die de rol van vertrouwenspersoon vervult, vervult tevens een andere
functie binnen uw organisatie. Gelet op de aard van die andere functie en de positie
binnen de hiërarchische structuur, is in onvoldoende mate de onafhankelijkheid van de
vertrouwenspersoon gegarandeerd. Daarnaast is de vertrouwenspersoon niet voldoende
toegerust voor deze functie. Er ontbreekt een klachtenregeling waar een onafhankelijke
klachtencommissie deel van uitmaakt en die bedoeld is voor personeelsleden, die
geconfronteerd worden met interne ongewenste omgangsvormen.
5. Er ontbreekt een regeling voor de opvang en begeleiding van slachtoffers van interne
ongewenste omgangsvormen en voor de aanpak van personeelsleden die zich aan een
(ernstige) vorm van ongewenst gedrag hebben schuldig gemaakt.
6. U geeft onvoldoende voorlichting en instructies aan uw medewerkers over gewenste en
ongewenste interne omgangsvormen en over de maatregelen, regelingen en
voorzieningen, die u in dit verband heeft getroffen, waaronder de algemene
bedrijfsgedragsregels.
Fysieke belasting :
7. Het gevaar voor gezondheidsschade bij het uitvoeren van handmatige arbeid, onder
andere het verzamelen van goederen in het Distributiecentrum (DC), het inruimen van
goederen in de winkel en het uitvoeren van kassawerk, dient te worden voorkomen.
Indien dat redelijkerwijs niet mogelijk is dient u dit zoveel mogelijk te beperken.
Er ontbreekt voor uw hele bedrijf in het kader van de RI&E een actuele, deugdelijke en
volledige inventarisatie en evaluatie met betrekking tot fysieke belasting. Hierdoor
ontbreekt ook een Plan van Aanpak met doeltreffende maatregelen om dit risico te
beheersen. In uw RI&E is deze nadere inventarisatie niet (afdoende) beoordeeld, is geen
beleid rond zwangeren beschreven en is tempowerk niet beoordeeld.
8. U geeft onvoldoende voorlichting en instructies aan uw werknemers over de risico’s die
zijn verbonden aan een te hoge fysieke belasting en over de maatregelen die door de
organisatie zijn getroffen en ook maatregelen die door hen zelf getroffen moeten worden
om een te hoge fysieke belasting te voorkomen.
Als bijlage is opgenomen: Toelichting Fysieke belasting
3
Voorgenomen eisen:
Psychosociale arbeidsbelasting
Werkdruk:
1. U dient voor uw gehele bedrijf in het kader van de RI&E het risico werkdruk te laten
onderzoeken. Vervolgens dient u een verdiepend onderzoek naar werkdruk uit te laten
voeren in die bedrijfsonderdelen of functies, waarin de werkdruk blijkens de RI&E een
reëel risico vormt. Tevens dient u op basis van de uitkomsten van dit onderzoek
doeltreffende maatregelen te bepalen, deze op te nemen in een Plan van Aanpak en deze
vervolgens in uw bedrijf te implementeren. Nadat de maatregelen conform het Plan van
Aanpak zijn getroffen, dient u de aanpak van werkdruk en de effecten van de getroffen
maatregelen te evalueren.
2. U dient zowel mondelinge als schriftelijke voorlichting en instructies aan uw medewerkers
te geven over de risico’s die zijn verbonden aan een te hoge werkdruk en over de
maatregelen die door de organisatie zijn getroffen en die door hen zelf getroffen moeten
worden, om een te hoge werkdruk te voorkomen.
Ongewenste omgangsvormen:
3. U dient in het gehele bedrijf in het kader van de RI&E het risico “interne ongewenste
omgangsvormen”, te laten onderzoeken. Vervolgens dient u op basis van de uitkomsten
van dit onderzoek doeltreffende maatregelen te bepalen, deze op te nemen in een Plan van
Aanpak en deze vervolgens te implementeren in uw bedrijf. Nadat de maatregelen
conform het Plan van Aanpak zijn getroffen, dient u de aanpak van ongewenste
omgangsvormen en de effecten van de getroffen maatregelen te evalueren.
4. U dient te bewerkstelligen, dat een vertrouwenspersoon deze rol kan vervullen vanuit een
onafhankelijke positie ten opzichte van uw hiërarchische organisatiestructuur. Een
vertrouwenspersoon dient onafhankelijk, toegankelijk, bekwaam, bevoegd en voldoende
toegerust te zijn om deze rol goed te kunnen vervullen en dient het vertrouwen te genieten
van uw medewerkers.
5. U dient een klachtenregeling vast te stellen en in te voeren, waar een onafhankelijke
klachtencommissie deel van uitmaakt en die bedoeld is voor personeelsleden, die
geconfronteerd worden met interne ongewenste omgangsvormen en die hierover een
klacht willen indienen.
6. U dient een regeling vast te stellen en in te voeren voor de opvang en begeleiding van
slachtoffers van interne ongewenste omgangsvormen en voor de aanpak van
personeelsleden die zich aan een (ernstige) vorm van intern ongewenst gedrag hebben
schuldig gemaakt.
4
7. U dient zowel mondelinge als schriftelijke voorlichting en instructies aan uw medewerkers
te geven over gewenste en ongewenste interne omgangsvormen en over de maatregelen,
regelingen en voorzieningen, die u in dit verband heeft getroffen, waaronder de algemene
bedrijfsgedragsregels.
Fysieke belasting:
8. U dient een nadere inventarisatie fysieke belasting uit te voeren. Deze nadere
inventarisatie dient ten minste werkzaamheden en kenmerken te bevatten als:
a. Order verzamelen in het DC
b. Inruimen van goederen in de winkel
c. Het uitvoeren van kassawerkzaamheden
d. De beperkende fysieke belasting waaraan zwangeren mogen worden blootgesteld
e. Beoordeling van handelingen met tempodruk. Deze handelingen zijn de
scanrichtlijn van 3000 stuks per uur aan de kassa en de premienormering bij
orderverzamelen.
Vervolgens dient u de resultaten en maatregelen op te nemen in het plan van aanpak en
volgens de gestelde termijnen te implementeren.
9. Werknemers die werkzaamheden verrichten waarbij er sprake is van handmatig hanteren
van lasten dienen doeltreffende voorlichting & onderricht te krijgen over de gevaren voor
hun veiligheid & gezondheid en over de wijze waarop zij deze lasten moeten hanteren.
Deze voorlichting & onderricht dient op een gestructureerde wijze in uw
arbeidsomstandighedenbeleid te worden opgenomen en aangeboden te worden.
De voorlichting en onderricht moet ten minste bevatten:
a. De wijze waarop lasten gehanteerd worden;
b. De aan het handmatig hanteren van lasten verbonden gevaren voor hun
veiligheid en gezondheid en de te nemen maatregelen om deze gevaren zo veel
mogelijk te beperken”
5
Meer informatie over de Arbeidsomstandighedenwetgeving en handhaving door de Inspectie
SZW kunt u vinden op: www.inspectieszw.nl
De overtredingen moeten binnen 3 maanden zijn opgeheven. Acties die voortvloeien uit
aanvullingen op de RIE en nadere inventarisaties dienen opgenomen te worden in het plan
van aanpak en voorzien te zijn van reële termijnen. Hierop kan controle plaatsvinden. Als de
overtreding niet is opgeheven, kan een boeterapport worden opgemaakt.
Een afschrift van deze brief is verzonden aan uw medezeggenschapsorgaan. Indien u
schriftelijk wilt reageren, wordt u verzocht het kenmerk en de datum van deze brief te
vermelden. U kunt ook bellen met bovengenoemde contactpersoon
Voordat deze eis formeel wordt gesteld, stel ik u op grond van artikel 4:8 Algemene wet
bestuursrecht (Awb) in de gelegenheid uw zienswijze hierover naar voren te brengen.
De zienswijze kan schriftelijk of mondeling kenbaar worden gemaakt.
Een schriftelijke reactie kan naar het in het briefhoofd vermelde adres worden gezonden t.a.v.
de heer A.G. Moss.
Als er niet binnen twee weken na dagtekening van deze brief een reactie van u (en/of uw
betrokken werknemers) is ontvangen, ga ik er vanuit dat er geen gebruik wordt gemaakt van
de geboden mogelijkheid de zienswijze naar voren te brengen. De eis zal daarna zo spoedig
mogelijk schriftelijk aan u worden bevestigd.
Ik verzoek u de belanghebbende werknemers zo spoedig mogelijk in kennis te stellen van de
inhoud van deze brief.
Indien u schriftelijk wenst te reageren, wordt u verzocht het kenmerk en de datum van deze
brief te vermelden. U kunt zich ook telefonisch in verbinding stellen met de in de aanhef
vermelde contactpersoon.
Dit is geen beschikking in de zin van artikel 1:3, 2e lid van de Algemene wet bestuursrecht.
Tegen het gestelde in deze brief kan geen bezwaar worden ingediend. Mocht daadwerkelijk
overgegaan worden tot het stellen van een eis, dan kan daar te zijner tijd bezwaar tegen
worden ingediend. In dat geval wordt u nader geïnformeerd over de te volgen procedure.
Bijlage:
- Toelichting Werkdruk
- Toelichting Fysieke belasting
6
Bijlage: Toelichting Werkdruk.
De Inspectie SZW stelt een aantal kwaliteitseisen aan het onderzoeken en aanpakken van
werkdruk. Deze worden hieronder beschreven.
Voor de risico-inventarisatie en –evaluatie met betrekking tot werkdruk en voor een
verdiepend onderzoek naar werkdruk kan gebruik gemaakt worden van bekende
onderzoeksmethoden, meetinstrumenten en vragenlijsten, zoals die onder andere door
Arbodiensten worden gehanteerd bij het inventariseren en verdiepend onderzoeken van
werkdruk.
De Inspectie SZW accepteert al deze methoden om het risico werkdruk mee te inventariseren
dan wel verdiepend te onderzoeken, indien de daarbij behorende instrumenten en
vragenlijsten volledig en op een deugdelijke manier worden toegepast. Het is dan ook aan te
bevelen om de inventarisatie en de aanpak van werkdruk te laten begeleiden door een
deskundige, bijvoorbeeld van een Arbodienst of een andere daarin gespecialiseerde instantie.
Bij gebruikmaking van vragenlijsten zal minimaal voldaan moeten worden aan de volgende
vijf kwaliteitseisen voor vragenlijsten:
Inhoud
In de vragenlijst dient door middel van een aantal gerichte vragen aandacht besteed te worden
aan de meest voorkomende en algemeen bekende werkdrukbronnen.
Normering
Voorafgaand aan het onderzoek dient de normering te zijn vastgesteld. Er kan hierbij gebruik
gemaakt worden van benchemark gegevens of van een onderbouwde normering. Het gaat hier
dus om de vraag hoe tevoren is vastgesteld bij welke score de werkdruk te hoog is.
Bruikbaarheid
De vragen moeten zodanig gesteld zijn dat uit de resultaten van het onderzoek de oorzaken
van de te hoge werkdruk (werkdrukbronnen) afgeleid kunnen worden.
Anonimiteit
De uitkomsten uit het onderzoek, waarvoor deze vragenlijst wordt gebruikt, moeten per
bedrijfsonderdeel of functiesoort zichtbaar gemaakt kunnen worden, evenwel zonder dat
hierbij de anonimiteit van werknemers in het gedrang komt.
Respons
Wanneer uitsluitend van een vragenlijst gebruik wordt gemaakt om informatie over werkdruk
te verzamelen, dient deze door een groot deel van bevraagde populatie te zijn ingevuld en
ingediend.
Om ervoor te zorgen dat de werkdruk op een goede wijze wordt aangepakt, stelt de Inspectie
SZW de volgende kwaliteitseisen aan het gehele verbetertraject m.b.t. de beheersing van de
werkdruk:
• De aanpak van de werkdruk wordt door het management en de OR gedragen;
• Het onderzoek naar werkdruk wordt door een onafhankelijke instantie of arbodienst
uitgevoerd;
• De anonimiteit van werknemers, die vragenlijsten invullen of geïnterviewd worden, is
verzekerd;
• Er is voor het hele traject een procesbegeleider aangesteld met voldoende
deskundigheid;
7
• Alle betrokkenen zijn in voldoende mate vertegenwoordigd in een begeleidingsgroep;
• Het uitvoerend personeel wordt nauw betrokken bij de aanpak van de werkdruk;
• Het hele traject gericht op de beheersing van de werkdruk krijgt voldoende prioriteit;
• De communicatie over de aanpak van de werkdruk is duidelijk en gericht op alle
betrokkenen;
• De verdeling van de taken en verantwoordelijkheden in het hele traject is duidelijk;
• De doorlooptijd van het hele traject is van tevoren bepaald en is realistisch;
• De maatregelen worden uitgevoerd zoals is beoogd in het Plan van Aanpak;
• De effecten van de getroffen maatregelen worden na afloop grondig geëvalueerd.
8
Bijlage: Toelichting fysieke belasting.
In de nadere inventarisatie dient een beoordeling van genoemde werkzaamheden (verzamelen
van goederen, het inruimen van goederen in de winkel en het uitvoeren van kassawerk) plaats
te vinden. Daarnaast dienen handelingen die vanwege tempodruk extra risico voor
overbelasting opleveren ook beoordeeld te worden. Deze handelingen zijn scannen van
goederen aan de kassa (richtlijn is 3000 stuks / uur scannen) en goederen verzamelen
vanwege de premie normering voor het aantal per uur verzamelde colli. Dit normeringsysteem
vraagt een 3x zo hoge inzet voor de maximale premie. (voorbeeld: <231 colli/uur geeft 0 euro
premie, tot 600 colli/uur geeft 550 euro premie/maand. Dit voorbeeld kan verschillen per
distributiecentrum).
Werkzaamheden die zwangere of in de lactatie zijnde werknemers veilig en gezond mogen
uitvoeren zijn niet bekend bij de werknemers. Er word dan ook onvoldoende en onvoldoende
gestructureerd rekening gehouden met deze bijzondere groep werknemers.
In de filialen, waar geen hulpmiddel voor het vervoer van goederen door de krappe
gangpaden kon en daarmee alle goederen handmatig getild en verplaatst moesten worden
moeten de resultaten uit de nadere inventarisatie worden opgenomen in het Plan van aanpak.
Als onderdeel van de beoordeling moeten de gebruikte inventarisatiemethode en de gebruikte
parameters duidelijk zijn omschreven. Resultaten en maatregelen welke voortkomen uit deze
beoordeling dienen als basis gebruikt te worden voor het schriftelijke plan van aanpak. In dit
schriftelijke plan van aanpak dienen de termijnen te zijn opgenomen binnen welke periode
deze maatregelen binnen het bedrijf zijn ingevoerd.
Als voorbeeld kan het “Onderzoek fysieke belasting; Aldi Culemborg” dienen. Deze dient wel
aangevuld te worden met een beoordeling van het premie systeem en van werkzaamheden in
de filialen.[/img]
oud-medewerkers Aldi
Berichten: 41
Lid geworden op: 12-02-2013 23:17

Bericht door oud-medewerkers Aldi » 20-10-2013 22:59

Een mooi document!

Wij willen even één regel uitlichten:
• De aanpak van de werkdruk wordt door het management en de OR gedragen;

Wij vertrouwen er op dat de leden van verschillende OR's er niet alleen voor zichzelf zitten, maar de medewerkers vertegenwoordigen. Wij gaan er dan ook vanuit dat zij zich tot het uiterste zullen inzetten voor de medewerkers! In de OR zit je als het goed is namelijk niet voor jezelf, niet om gezellig een paar cursussen te volgen (zodat je die dag niet hoeft te bikkelen in een filiaal of in het DC). Je zit er voor de medewerkers! Alle ja-knikkers tegen de directie kunnen beter opstappen!

OR's, voor jullie is nu dus een heel belangrijke taak weggelegd! Maak er wat moois van!
lidl
Berichten: 47
Lid geworden op: 11-02-2011 17:05

Bericht door lidl » 20-10-2013 23:03

De OR heeft deze problemen toch nooit te horen gekregen?
Omdat men de OR ook niet vertrouwd.
oud-medewerkers Aldi
Berichten: 41
Lid geworden op: 12-02-2013 23:17

Bericht door oud-medewerkers Aldi » 20-10-2013 23:40

De OR moet zijn taak goed uitvoeren. Lukt dit niet, of is er geen vertrouwen, dan moeten de medewerkers aandringen op nieuwe OR-verkiezingen.

Het is belangrijk dat alle OR's nu de kant van het personeel kiezen!
broodjepoep
Berichten: 6
Lid geworden op: 24-06-2012 10:15

Bericht door broodjepoep » 27-10-2013 08:32

de or in bv best is 1 grote leugen
bij de verkiezingen is er gefraudeerd,er zijn mensen onder druk gezet,
om niet op bepaalde mensen te stemmen , daar worden de mensen van de fnv bondgenoten mee bedoeld.
de or zit er alleen maar voor zich zelf, het zijn ja knikkers waar helemaal niks in zit om de achterban te bereiken.
WIJ IN BV BEST HOREN NOOIT NIKS van onze OR , als alleen maar blablabla.
als je een or bladje krijg staat er alleen maar halve info in of dingen waar de achterban niks mee kan doen.
nieuwe verkiezingen heeft ook weinig zin omdat de HOGE LIJN in dit geval alles in de hand heeft.
ze weten zelf niet eens wat ANNONIEM is .
het enige wat ze goed kunnen in manipuleren , chanteren en liegen.
tis jammer dat de lijn ook niet helpt, want ze dekken elkaar allemaal,
of je word terug gestuurd in de lijn.
EEN FL
Berichten: 122
Lid geworden op: 12-06-2011 09:31

Brief van de arbeidsinspectie.

Bericht door EEN FL » 27-10-2013 10:43

Klinkt helaas bekend.
Dienen er dan geen herverkiezingen te komen en waarom wil de OR nu nog steeds niet met de kadergroep samen werken terwijl dit voor het personeel het beste en het eerlijkste zou zijn.
Ben dan wel benieuwd of ze nu wel gaan veranderen, want de Aldi denkt nu de oplossing voor de werkdruk al gevonden te hebben, door mensen 5 dagen van 5 uur te laten werken ipv. 3 dagen van 8.5 uur.
Dus dan krijgen de mensen extra reistijd en extra reiskosten, omdat er sinds dit jaar een maximum bedrag aan reisgeld wordt uitgekeerd.
Dus nog meer ongemotiveerde mensen, want we hebben nog steeds geen uren erbij gekregen.
Dus OR jullie hebben nu de kans om het tegendeel te bewijzen en te laten zien dat het verhaal van broodje poep niet klopt.

SAMEN STERK VOOR GOED EN EERLIJK WERK en GENOEG IS GENOEG.
EEN FL
Plaats reactie