Oud-medewerkers Aldi, even voorstellen
Geplaatst: 23-02-2013 12:00
Even voorstellen, want wij zijn nieuw op dit forum. Wij zijn oud-medewerkers van Aldi. Wij willen de huidige medewerkers graag een hart onder de riem steken, we weten hoe hard jullie moeten werken! Ook willen wij de situatie bij Aldi aan het licht brengen. Er gaan te veel mensen kapot op dit moment...
Onze bekendheid kan echter nog wel wat groter, net als onze acties. Wij kunnen jullie hulp hierbij goed gebruiken! Wij willen best een spandoek ophangen (hebben we ook al gedaan), maar het zou beter zijn als er landelijk aandacht wordt gevraagd voor de wantoestanden bij Aldi. Wij hebben jullie hulp hierbij nodig! Zin om mee te helpen?
Groeten Oud-medewerkers Aldi
Hieronder nog wat informatie over ons (contactgegevens volgen nog, dat kon nog niet in onze eerste 2 posts op dit forum...)
[b]Wie zijn wij? [/b]
Wij zijn een collectief van oud-medewerkers van Aldi. Wij zijn opgericht op 17 november jl.
Op dit moment zijn wij actief in het noorden en oosten van het land (Aldi Drachten BV/Aldi Ommen BV), maar wij willen landelijk gaan opereren.
[b]Onze visie[/b]
Het stoort ons dat de Aldi-directie de klachten van de Aldi-medewerkers niet serieus neemt. De schuld van de klachten wordt gelegd bij het niet-functioneren van de filialen/medewerkers. Hiermee wordt gesuggereerd dat het hebben van klachten eigen schuld is. Wij vinden dat de Aldi-directie hiermee te gemakkelijk voorbij gaat aan de problemen die er spelen op de werkvloer. Klachten worden door Aldi afgedaan als individuele gevallen van niet-functionerende medewerkers. Volgens ons duidt het grote aantal klachten echter op structurele problemen ten gevolge van het Aldi-beleid.
Aldi houdt echter vol dat er niks mis is met het beleid. Zij herkent zich niet in het beeld dat door de medewerkers en bonden wordt geschetst. De directie suggereert zelfs dat er helemaal niet zo veel klachten zijn. Wij vinden deze ontkennende reactie van de Aldi-directie ongepast en onfatsoenlijk. Extreme werkdruk door onderbezetting én lichamelijke klachten als gevolg van de werkzaamheden worden genoemd als twee van de belangrijkste klachten van de medewerkers. Wat echter ook naar voren komt is dat het werken met weinig medewerkers leidt tot onveilige situaties en dat het nemen van pauzes problematisch is.
Verder komt uit de klachten naar voren dat medewerkers die het beleid aan de kaak willen stellen worden gedreigd met ontslag en schorsing. Wij zijn van mening dat een dergelijke angstcultuur niet zou mogen bestaan binnen een bedrijf als Aldi!
[b]Onze missie[/b]
Wij willen een zo groot mogelijke schare aanhangers krijgen (oud-medewerkers, sympathisanten, klanten en misschien zelfs huidige medewerkers) en met deze mensen aandacht vragen voor de situatie waarin de Aldi-medewerkers verkeren. Wij zijn inmiddels oud-medewerkers, maar wij weten hoe hard de medewerkers bij Aldi moeten werken. Wij willen hen laten weten dat wij enorm veel waardering voor hen hebben, met maar weinig mensen (2 à 3) een compleet filiaal runnen: petje af! Wij willen acties voeren om hen een hart onder de riem te steken en om bij het grote publiek meer begrip te kweken voor de situatie waarin zij verkeren. Daarnaast willen wij dat de huidige directie zijn communicatiebeleid met de medewerkers en bonden in positieve zin bijstelt. Wij willen dat de directie zijn ogen opent voor de problematiek en serieus in gesprek gaat met de medewerkers en bonden. Ons uiteindelijke, grote doel is om Aldi te helpen om in te zien dat zij een gezond bedrijf moeten worden, waarin waardering is voor de inzet van de medewerkers op alle niveaus. Het is zaak dat er op alle niveaus op een zakelijke, doch fatsoenlijke manier met elkaar gecommuniceerd wordt zonder dat medewerkers angstig hoeven te zijn.
De doelen die gesteld worden op de werkvloer moeten SMART zijn. Op dit moment zijn de doelen bij Aldi al Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden. De A en R van Acceptabel en Realistisch zullen echter wat ons betreft ook toegevoegd moeten worden aan het woordenboek van Aldi.
Wat wij níet willen is het bedrijf Aldi kapot maken. Niemand is er bij gebaat dat de Aldi over de kop gaat. Hier heeft ook geen enkele medewerker wat aan. Wij denken dat Aldi de negatieve berichtgeving alleen zal kunnen keren door samen met de medewerkers en de vakbonden in gesprek te gaan over een positieve oplossing van de geschetste problematiek. Wij denken dat Aldi in tijden van recessie zich veel meer zou kunnen profileren als een “goed alternatief” voor andere supermarkten. Dit kan volgens ons echter alleen worden bereikt door het voldoende inzetten van personeel op de werkvloer, het uitspreken van waardering voor de medewerkers en het doorbreken van de angstcultuur. Wij zien het als onze taak om samen met de huidige medewerkers, de bonden en de klanten de directie hiervan te overtuigen!
Onze bekendheid kan echter nog wel wat groter, net als onze acties. Wij kunnen jullie hulp hierbij goed gebruiken! Wij willen best een spandoek ophangen (hebben we ook al gedaan), maar het zou beter zijn als er landelijk aandacht wordt gevraagd voor de wantoestanden bij Aldi. Wij hebben jullie hulp hierbij nodig! Zin om mee te helpen?
Groeten Oud-medewerkers Aldi
Hieronder nog wat informatie over ons (contactgegevens volgen nog, dat kon nog niet in onze eerste 2 posts op dit forum...)
[b]Wie zijn wij? [/b]
Wij zijn een collectief van oud-medewerkers van Aldi. Wij zijn opgericht op 17 november jl.
Op dit moment zijn wij actief in het noorden en oosten van het land (Aldi Drachten BV/Aldi Ommen BV), maar wij willen landelijk gaan opereren.
[b]Onze visie[/b]
Het stoort ons dat de Aldi-directie de klachten van de Aldi-medewerkers niet serieus neemt. De schuld van de klachten wordt gelegd bij het niet-functioneren van de filialen/medewerkers. Hiermee wordt gesuggereerd dat het hebben van klachten eigen schuld is. Wij vinden dat de Aldi-directie hiermee te gemakkelijk voorbij gaat aan de problemen die er spelen op de werkvloer. Klachten worden door Aldi afgedaan als individuele gevallen van niet-functionerende medewerkers. Volgens ons duidt het grote aantal klachten echter op structurele problemen ten gevolge van het Aldi-beleid.
Aldi houdt echter vol dat er niks mis is met het beleid. Zij herkent zich niet in het beeld dat door de medewerkers en bonden wordt geschetst. De directie suggereert zelfs dat er helemaal niet zo veel klachten zijn. Wij vinden deze ontkennende reactie van de Aldi-directie ongepast en onfatsoenlijk. Extreme werkdruk door onderbezetting én lichamelijke klachten als gevolg van de werkzaamheden worden genoemd als twee van de belangrijkste klachten van de medewerkers. Wat echter ook naar voren komt is dat het werken met weinig medewerkers leidt tot onveilige situaties en dat het nemen van pauzes problematisch is.
Verder komt uit de klachten naar voren dat medewerkers die het beleid aan de kaak willen stellen worden gedreigd met ontslag en schorsing. Wij zijn van mening dat een dergelijke angstcultuur niet zou mogen bestaan binnen een bedrijf als Aldi!
[b]Onze missie[/b]
Wij willen een zo groot mogelijke schare aanhangers krijgen (oud-medewerkers, sympathisanten, klanten en misschien zelfs huidige medewerkers) en met deze mensen aandacht vragen voor de situatie waarin de Aldi-medewerkers verkeren. Wij zijn inmiddels oud-medewerkers, maar wij weten hoe hard de medewerkers bij Aldi moeten werken. Wij willen hen laten weten dat wij enorm veel waardering voor hen hebben, met maar weinig mensen (2 à 3) een compleet filiaal runnen: petje af! Wij willen acties voeren om hen een hart onder de riem te steken en om bij het grote publiek meer begrip te kweken voor de situatie waarin zij verkeren. Daarnaast willen wij dat de huidige directie zijn communicatiebeleid met de medewerkers en bonden in positieve zin bijstelt. Wij willen dat de directie zijn ogen opent voor de problematiek en serieus in gesprek gaat met de medewerkers en bonden. Ons uiteindelijke, grote doel is om Aldi te helpen om in te zien dat zij een gezond bedrijf moeten worden, waarin waardering is voor de inzet van de medewerkers op alle niveaus. Het is zaak dat er op alle niveaus op een zakelijke, doch fatsoenlijke manier met elkaar gecommuniceerd wordt zonder dat medewerkers angstig hoeven te zijn.
De doelen die gesteld worden op de werkvloer moeten SMART zijn. Op dit moment zijn de doelen bij Aldi al Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden. De A en R van Acceptabel en Realistisch zullen echter wat ons betreft ook toegevoegd moeten worden aan het woordenboek van Aldi.
Wat wij níet willen is het bedrijf Aldi kapot maken. Niemand is er bij gebaat dat de Aldi over de kop gaat. Hier heeft ook geen enkele medewerker wat aan. Wij denken dat Aldi de negatieve berichtgeving alleen zal kunnen keren door samen met de medewerkers en de vakbonden in gesprek te gaan over een positieve oplossing van de geschetste problematiek. Wij denken dat Aldi in tijden van recessie zich veel meer zou kunnen profileren als een “goed alternatief” voor andere supermarkten. Dit kan volgens ons echter alleen worden bereikt door het voldoende inzetten van personeel op de werkvloer, het uitspreken van waardering voor de medewerkers en het doorbreken van de angstcultuur. Wij zien het als onze taak om samen met de huidige medewerkers, de bonden en de klanten de directie hiervan te overtuigen!