pauze's

Hier kan je naar hartenlust vragen stellen, discussies openen of reageren
Tuffy
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-11-2010 08:40

pauze's

Bericht door Tuffy » 15-06-2012 19:52

Wie heeft het antwoord ????.Volgens de wet is een pauze tijd waar jezelf over mag beschikken.Het is immers ook onbetaalde tijd.Nu woon ik vlakbij het filiaal waar ik werk maar mag vervolgens niet over mijn eigen tijd beschikken.Want helaas een filiaal mag NIET door 1 persoon bemand worden.!!!!!.Dat is weer een andere wet.Minimaal 2 personen moeten aanwezig zijn in het filiaal.Ik moet toch eerlijk bekennen dat de pauze mijn eigen tijd is het word ook niet betaald !!!!.Maar volgens ALDI moet je toch beschikbaar zijn !!!!!!.Wie heeft hier het juiste antwoord op.Is toch niet mijn probleem dat ze te weinig personeel hebben.!!!!.Simpel gezegd ALDI heeft een probleem en legt het bij het personeel neer.Kom op samen staan we sterk.Dan sluiten ze maar tussen de pauze's.!!!!!!.Oftewel ALDI staat boven de CAO.?????
brechtje
Berichten: 29
Lid geworden op: 24-01-2011 09:22

Bericht door brechtje » 15-06-2012 21:55

Ja, je hebt helemaal gelijk. Woon zelf ook dicht bij. Er wordt door DL gezegd dat de FL dan maar andere pips moet maken zodat het wel mogelijk is.
Maar jij en ik weten wel dat het dan met de uren niet uit komt en dat het zo niet werkt, en dat je dan gezeur krijgt in het filiaal. Dus pas je je dan maar weer aan en heeft de Aldi weer zijn zin.
Gaby
Berichten: 83
Lid geworden op: 27-10-2010 16:35

Bericht door Gaby » 16-06-2012 07:04

Tuffy

Ja, je pauze is eigen tijd en dus mag je doen wat je wilt.
En ja, er moeten minimaal 2 mensen in die winkel staan, maar dat is toch echt het probleem van Aldi. :D
"FNV KADERLID ALDI"
kater
Berichten: 158
Lid geworden op: 25-09-2010 09:00

Bericht door kater » 16-06-2012 09:37

Tuffy in de CAO wordt niets geregeld omtrent de pauze, alleen indien je tijdens de pauze moet doorwerken(uitzondering volgens CAO) dan moet dat vergoed worden in tijd of geld. Dus dan is de arbeidstijden wet van toepassing en deze zegt indien iemand een hele dag werkt hij of zij recht heeft op een pauze van minimaal 30 minuten en die mag opgesplits worden in 2x 15 minuten. Maar aan de andere kant is het zo als Aldi zou besluiten dat je naar huis kunt, je opgeroepen gaat worden voor alleen de pauze op tevangen. Dat lijkt me ook niet idiaal, moet je waarschijnlijk elke dag voor een paar uur komen. Ongeveer 30 jaar geleden is de regel dat je naar huis kon afgeschaft, in het kader van personeels bezuiniging.
EEN FL
Berichten: 122
Lid geworden op: 12-06-2011 09:31

Pauze

Bericht door EEN FL » 17-06-2012 10:22

Ben het met Doornroosje eens, want zij heeft gelijk.
Als de pauze doorbetaald zou worden dan kun je niet wegaan in je pauze.
Het probleem is dat het pas werkt op het moment dat iedereen de handen in elkaar gaat slaan en met zijn allen voet bij stuk houd, want inderdaad anders gaat de Aldi je voor een paar uur laten komen.
Let wel op dit moet minimaal 3 uur achter elkaar zijn.
Als je pauze onderbroken zou worden, omdat je bij moet gaan draaien of iets dergelijks dan gaat je pauze weer op nieuw in.
Dit is dan ook iets wat je met zijn allen moet afspreken.
Bij het roken bijv. sta je ook helemaal alleen in de winkel, omdat we geen rookhok hebben.
De Aldi is heel erg goed in hun eigen problemen af te schuiven op die van het personeel.

SAMEN STERK VOOR GOED EN EERLIJK WERK en GENOEG IS GENOEG.
EEN FL
ursula
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-09-2010 04:41

Re: Pauze

Bericht door ursula » 17-06-2012 13:44

[quote="EEN FL"]Let wel op dit moet minimaal 3 uur achter elkaar zijn.
[/quote]

Ik heb deze week nog beweerd 2 uur, i.v.m. een collega die een paar keer van 5 tot 6 moest komen, maar ik kan me vergissen. Weet je mss zo waar dat staat?

Wat dat roken betreft: ik moet van mijn DL aan de overkant gaan zitten, maar dan wel de hele tijd naar binnen kijken of mijn collega mss hulp nodig heeft. Ja daaag. Behalve dat dat bijna niet te zien is, ga ik in mijn pauze lekker zitten lezen. Mijn eigen tijd, weetjewel?
kater
Berichten: 158
Lid geworden op: 25-09-2010 09:00

Bericht door kater » 18-06-2012 12:24

FL en ursula, even dit er bestaat volgens burgelijkwetboek alleen recht op minimaal 3 uur indien je een oproep of afroep contract hebt. Aangezien bij Aldi die contracten nog niet bestaan en we meestal wel een bepaald aantal uren per maand moeten werken. geld de regel van 3 uur niet!Dus helaas mag Aldi beslissen of je voor 2 of minder of meer uren wordt ingezet. Ik zou het uit het oogpunt van reis kosten niet handig vinden, maar je weet nooit. Ik zou dus zeggen sla de handen in elkaar en en vorm een groep die stevig in de schoenen staat.
ursula
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-09-2010 04:41

Bericht door ursula » 18-06-2012 18:52

Oh ok, weer wat geleerd! Dank je, kater.
EEN FL
Berichten: 122
Lid geworden op: 12-06-2011 09:31

Pauze

Bericht door EEN FL » 23-06-2012 21:43

Beste Ursula en Kater en ieder die dit leest.

Kater het is niet slim om de Aldi gelijk te geven als ze dit niet hebben, want, ik heb het ook opgezocht in het burgelijk wetboek.
Artikel 628a (BW)

1. Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht.

2. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

Heb het zelf ook nog nooit meegemaakt en heb zelf ook altijd mijn mensen minimaal 3 uur ingepland.
De Aldi doet hier ook niet moeilijk om als je maar voet bij stuk houd.

SAMEN STERK VOOR GOED EN EERLIJK WERK en GENOEG IS GENOEG.
EEN FL
Halfwas
Berichten: 16
Lid geworden op: 28-12-2010 16:46

Bericht door Halfwas » 25-06-2012 14:04

Beste FL

Ik heb een contract voor 24 uur per week.
Wat geldt dan als minium aantal uren om te werken?
Plaats reactie