aldi duitsland in de telegraaf
Geplaatst: 01-05-2012 09:14
Duitse Aldi in opspraak
AMSTERDAM - De Duitse supermarktgigant Aldi is in opspraak gekomen. Bij de discounter zouden klanten bij het pinnen en medewerkers stiekem zijn gefilmd.
Beelden van vrouwen in korte rokjes en diep uitgesneden decolletés werden uitgewisseld.Ook zou Aldi steeds de oprichting van een ondernemingsraad willen dwarsbomen. Vrijwel gelijktijdig berichten landelijke media als Der Spiegel, de Süddeutsche Zeitung en de ARD over de rare praktijken in het concern.
De paranoia zou zo ver gaan dat zelfs in het magazijn de eigen medewerkers en transportmedewerkers met camera’s worden gevolgd. Critici wordt systematisch de mond gesnoerd, stelt ex-manager Andreas Staub. Volgens hem is Aldi een concern, dat alles tot het uiterste wil controleren, totdat de medewerkers, die niet in het schema van volgzame robots passen, murw gemaakt worden. Straub schreef het boek ‘Einfach billig’ over zijn loopbaan bij de prijsvechter.
Het zorgt voor veel opzien, omdat het miljardenbedrijf niet met de pers communiceert en de laatste ‘bedrijfsgeheimen’ van voormalige afdelingshoofden uit de jaren zeventig stammen.De werksfeer bij het concern van de broers Karl en Albrecht, dat inmiddels 57 miljard omzet maakt, is volgens de bekende onderzoeksjournalist Günter Wallraff ‘verschrikkelijk’. Wallraff werkte undercover bij leveranciers van Lidl.
AMSTERDAM - De Duitse supermarktgigant Aldi is in opspraak gekomen. Bij de discounter zouden klanten bij het pinnen en medewerkers stiekem zijn gefilmd.
Beelden van vrouwen in korte rokjes en diep uitgesneden decolletés werden uitgewisseld.Ook zou Aldi steeds de oprichting van een ondernemingsraad willen dwarsbomen. Vrijwel gelijktijdig berichten landelijke media als Der Spiegel, de Süddeutsche Zeitung en de ARD over de rare praktijken in het concern.
De paranoia zou zo ver gaan dat zelfs in het magazijn de eigen medewerkers en transportmedewerkers met camera’s worden gevolgd. Critici wordt systematisch de mond gesnoerd, stelt ex-manager Andreas Staub. Volgens hem is Aldi een concern, dat alles tot het uiterste wil controleren, totdat de medewerkers, die niet in het schema van volgzame robots passen, murw gemaakt worden. Straub schreef het boek ‘Einfach billig’ over zijn loopbaan bij de prijsvechter.
Het zorgt voor veel opzien, omdat het miljardenbedrijf niet met de pers communiceert en de laatste ‘bedrijfsgeheimen’ van voormalige afdelingshoofden uit de jaren zeventig stammen.De werksfeer bij het concern van de broers Karl en Albrecht, dat inmiddels 57 miljard omzet maakt, is volgens de bekende onderzoeksjournalist Günter Wallraff ‘verschrikkelijk’. Wallraff werkte undercover bij leveranciers van Lidl.