ondernemingsraad Best

Hier kan je naar hartenlust vragen stellen, discussies openen of reageren
marliespeeters
Site Admin
Berichten: 58
Lid geworden op: 26-10-2010 17:47

ondernemingsraad Best

Bericht door marliespeeters » 29-02-2012 13:46

Beste mensen,

Onlangs heeft de ondernemingsraad de werknemersbijeenkomst in Eindhoven bezocht. we hebben daar met elkaar afgesproken dat we elkaar niet gaan tegenwerken maar juist gaan versterken en dat we we elkaar informeren over zaken die spelen. Vandaar dat de kadergroep Best de ondernemingsraad een brief heeft gestuurd n.a.v. het kadergroepoverleg van 14 februari jl.

In deze brief hebben wij antwoord gevraagd op de volgende vragen:

- informatie over de uitkomsten van de AchterBanRaadpleging (hoe hoog was de opkomst en wat is/was in het oog springend)

- wij willen graag weten of de or iets heeft gedaan met de opmerking van de kadergroep dat de or wel degelijk vragen kan stellen bij de langere openingstijden van de winkels (Aldi zegt steeds dat zij mee moet met de landelijke verruiming van de winkeltijden) maar de or kan en mag vragen stellen over de consequenties van deze verruiming voor de ROOSTERS van werknemers.

Instemmingsrecht or
De ondernemingsraad kan de nietigheid van de verruiming inroepen en de directie dwingen om alsnog een instemmingsaanvraag in te dienen zodat de ondernemingsraad een goed en weloverwogen besluit kan nemen. Een besluit waarin ze wat ons betreft zeker de achterban moet raadplegen. Want wat vinden jullie nu van die verruiming en is het werkbaar met hetzelfde aantal werknemers op de vloer. En wat betekent dit dan voor de VEILIGHEID en de roosters?


Ook hebben wij als kadergroep de ondernemingsraad al eerder meegegeven dat er op zijn minst vragen gesteld moeten worden bij het strikte hanteren van de Aldi normen m.b.t. winkelnetheid etc. als je met dezelfde mensen veel langer de winkels open moet houden.


Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Samen Sterk voor Goed Werk!
EEN FL
Berichten: 122
Lid geworden op: 12-06-2011 09:31

ondernemingsraad Best

Bericht door EEN FL » 29-02-2012 21:22

De vraag wat wij er van vinden om met dezelfde bezetting toch elke dag langer open te moeten, kan ik zeggen dat ik dit absoluut niet kan goedkeuren en zeker niet omdat dit niet in overleg is gebeurd.
Je kunt mensen niet verplichten om langer dan 9.5 uur per dag te werken en dus daardoor ook regelmatig meer dan hun contract uren te laten werken.
We hebben toch ook nog recht op een sociaal leven.

SAMEN STERK VOOR GOED EN EERLIJK WERK en GENOEG IS GENOEG.
EEN FL
marjolanda
Berichten: 105
Lid geworden op: 20-10-2011 07:01

Bericht door marjolanda » 29-02-2012 21:58

morgen 7.30 beginnen tot 19.00 uur wat dus wel 19.30 wordt
Dus 11 uur??

mag niet maar sta wel zo ingepland
wanneer wordt het beter?

20 uur = 20 uur
Toppertje
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-02-2011 22:10

Bericht door Toppertje » 01-03-2012 15:36

Wat word er bedoelt met de Achterbanbijeenkomst? Zijn dat die bijeenkomsten voor werknemers die per regio werden georganiseerd? Voor zover ik weet zijn er niet veel mensen op af gekomen.
Misschien is het een idee om per filiaal een enquete rond te laten gaan waar de meeste klachten over gaan, en deze te laten ondertekenen o.i.d. Als 30% van het personeel al bereid is om zo'n formulier in te vullen en te ondertekenen, kan de directie die 30% wel proberen weg te pesten dmv overplaatsing oid, maar ze komen nu al personeel te kort. Betekent dus dat filialen dicht zullen moeten bij ziekte en vakanties, en dat kost ze geld (het enige wat ze interesseert). Misschien dat er dan nagedacht word over hoe het beter kan.
Het lijkt er trouwens steeds meer op dat ze het personeel niet meer willen motiveren, dat het ze totaal niks meer interesseert hoe het met ons gaat. Ben altijd bang geweest als ik ga solliciteren bij een andere baan, dat ik me dan verveel, maar de laatste tijd steekt steeds vaker de gedachte op dat het aan de andere kant wel fijn is als je een baas hebt die jou wel waardeert...
kater
Berichten: 158
Lid geworden op: 25-09-2010 09:00

Bericht door kater » 01-03-2012 17:38

Toppetje, dat heeft de OR in Best juist gedaan en nu wil Marlies weten wat daar het resultaat van is. Ofschoon daar de ingevulde formulieren naar mijn mening niet veel is geweest. Maar het kan een beeld geven van hoe de mensen zich voelen.
EEN FL
Berichten: 122
Lid geworden op: 12-06-2011 09:31

ondernemingsraad Best

Bericht door EEN FL » 01-03-2012 21:13

Dat de waarschijnlijke opkomst slecht is, heeft te maken met dat de mensen het formulier alleen op het hoofdkantoor konden invullen op slechts 1 ochtend.
Niet geheel anoniem dus en de meeste mensen moeten door de veruiming van de openingstijden al veel overwerken.
Dus die ene keer dat de mensen vrij zijn hebben ze natuurlijk ook genoeg te doen in hun eigen sociale leven ( die je nog nauwelijks hebt bij de Aldi ) en ze moeten dus ook bij kunnen tanken van het harde werken.
Het zou inderdaad beter zijn geweest als het per filiaal anoniem gebeurt zou zijn.

SAMEN STERK VOOR GOED EN EERLIJK WERK en GENOEG IS GENOEG.
EEN FL
ursula
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-09-2010 04:41

Bericht door ursula » 01-03-2012 21:33

Ik heb begrepen dat het de bedoeling was om zoveel mogelijk filialen te bezoeken op balansdag, zodat iedereen dan ook aanwezig was en zijn zegje kon doen. Dat is bij ons ook inderdaad gebeurd. In verband met de anonimiteit werden de formulieren ook door de OR-leden ingevuld met de antwoorden die ik gaf. Zo was zelfs handschriftherkenning onmogelijk.
Ze waren met z'n vieren, twee voor het gesprekje en twee die de winkel in gingen om te helpen met voorbalansen, om tijdverlies te beperken. Nou was dat geen groot succes in onze ogen (gebrek aan ervaring, beiden kwamen niet uit de verkoop), maar de intentie was goed.
Ramona Wijnands
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-10-2010 20:39

Bericht door Ramona Wijnands » 02-03-2012 07:43

[quote="ursula"]Ik heb begrepen dat het de bedoeling was om zoveel mogelijk filialen te bezoeken op balansdag, zodat iedereen dan ook aanwezig was en zijn zegje kon doen. Dat is bij ons ook inderdaad gebeurd. In verband met de anonimiteit werden de formulieren ook door de OR-leden ingevuld met de antwoorden die ik gaf. Zo was zelfs handschriftherkenning onmogelijk.
Ze waren met z'n vieren, twee voor het gesprekje en twee die de winkel in gingen om te helpen met voorbalansen, om tijdverlies te beperken. Nou was dat geen groot succes in onze ogen (gebrek aan ervaring, beiden kwamen niet uit de verkoop), maar de intentie was goed.[/quote]
Dit vind ik fijn om te horen..... zo zou het ook moeten...
Toppertje
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-02-2011 22:10

Bericht door Toppertje » 04-03-2012 17:30

Kater, als je mijn berichtje nog een keer leest, zie je dat ik al op de hoogte was van het feit dat er niet veel reacties zijn gekomen, en dat het wellicht een idee is om per filiaal een enquete rond te sturen, dus niet op het hoofdkantoor.
Ten eerste moet je nl vrij kunnen zijn om naar HK te kunnen, terwijl er genoeg filialen zijn waar ze nog maar met 4 op de pip staan o.i.d. Ten tweede, als je niet in de buurt van Best woont en er al 3 kwartier over moet doen om er te komen, om dan een formuliertje in te vullen en weer te vertrekken, en dan hebben we het nog niet over het vervoersprobleem van 'sommige' medewerkers die alleen een fiets hebben, en ten 3e zie ik mezelf al HK binnenwandelen en daar mijn DL, VL of directeur tegen komen die zich natuurlijk af zit te vragen wat ik daar doe...
Tis niet aanvallend bedoelt, maar mij leek het gewoon gemakkelijker als de enquetes rondgestuurd worden door de OR, inderdaad bijv. tijdens balans. Lijkt me nog een raadsel hoe de DL hiermee omgaat, want die is meestal ook aanwezig, maar goed, dat zien we dan wel weer.
Probeer gewoon een beetje mee te denken, en dat er niet veel reacties zijn geweest op de bijeenkomst op HK kan ik wel begrijpen.
pluisjejan3
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 24-07-2011 15:24

Bericht door pluisjejan3 » 04-08-2012 12:18

moet wel zeggen dat je egt heel weinig hoord over de or van best??/

zelf geen uitslag of helemaal niks .

zou het een jaren plan zijn van hun, hoop dat er een keer goede mensen in de or komen waar de personeel van aldi best wat aan heeft.
Plaats reactie